Skip to main content

Agile: geef(t) het team vertrouwen

Ik ben mijn carrière ruim zeventien jaar geleden begonnen met prachtige watervallen. In de omgeving waar ik toen werkte ging het om batchprocessen rond betalingsverkeer en om Cobol-mainframes waar ik begon met een definitiestudie, gevolgd door een basisontwerp en een detailontwerp en eindigde met bijna pseudocode in een technisch ontwerp voordat de eerste regel werd gecodeerd. Toen ik het basisontwerp ‘indiende’, kreeg ik van de architecten tachtig vragen te beantwoorden, schriftelijk welteverstaan.

Hoe anders ziet mijn werk er nu uit, waar ik vaak aan het begin sta van het ontwikkelen van (online real-time!) internetapplicaties, waar ik liever begin met visualisatie in een prototype dan met een pak definitiestudies en waar het omgaan met verandering en het betrekken van stakeholders (liefst de echte gebruikers!) de belangrijkste uitdagingen zijn.

We zien dat de rol van technologie in de maatschappij snel verandert. Adoptie van nieuwe technologie start steeds vaker bij de consument en organisaties moeten steeds sneller voldoen aan de toenemende verwachtingen. Daarnaast biedt nieuwe technologie mogelijkheden voor nieuwe dienstverleningsconcepten. Veel organisaties stellen zich de vraag hoe ze kunnen innoveren en kunnen aansluiten op de verwachtingen van de doelgroep, de time-to-market kunnen verkorten en betrokkenheid van gebruikers kunnen realiseren.

Door het adopteren van agile-methoden en het toepassen van creatieve technieken kan, in kleine stapjes, met betrokkenheid van gebruikers en behoud van creativiteit, snel worden gekomen tot een werkende oplossing die aansluit bij de verwachtingen van de doelgroep.

Is agile dan de oplossing voor alle problemen bij IT-projecten? Nee, dat is het niet. Het is belangrijk dat de omstandigheden voor agile goed zijn. Een van de belangrijkste aspecten hierbij is vertrouwen: vertrouwen van het management in het team, vertrouwen van de teamleden in elkaar en vertrouwen van de opdrachtgever in de leverancier. Vooral dat laatste blijkt lastig. De contracten zijn vaak van het type ‘wurg’. En met de laatste berichten over IT-leveranciers bij de overheid, waar de leverancier vooral zijn commerciële belangen lijkt na te streven en niet probeert het beste resultaat voor zijn klant te bereiken, lijkt vertrouwen verder weg dan ooit.

Agile vraagt om een cultuurverandering in het omarmen van verandering, maar vraagt vooral ook om het loslaten van de politieke agenda, de commerciële targets, eigen gewin en positie. Als samen en oprecht wordt gestreefd naar het tot stand brengen van verbetering, kan agile daadwerkelijk het verschil maken.

Laten we beginnen! Stapje voor stapje.

Liesbeth Westenberg