Skip to main content

Hoe blijven we relevant?

Als ik je vraag om een voorspelling te maken hoe de inzet van IT zich binnen jullie organisatie gaat ontwikkelen, hoelang kan je dan met enige zekerheid vooruitkijken?

De vraag hierboven is één van de vragen die ik de afgelopen periode heb gesteld aan een groot aantal IT-verantwoordelijke bestuurders en CIO’s. Het blijkt een lastige vraag en sommigen voelen zich een beetje oncomfortabel bij het antwoord dat ze moeten geven. Een veelgehoord antwoord is: ‘Over de komende drie tot zes maanden heb ik een duidelijk beeld, wat daarna zal gebeuren, hangt nogal van een aantal factoren af waar ik nu gewoon onvoldoende zicht op heb’.

Tegenwoordig is het bedrijfsleven dynamisch en mondiaal. We worden allemaal overrompeld door snelle technologische ontwikkelingen en met name de korte implementatietijden hiervan. Ook financiële en bedrijfseconomische veranderingen doen zich in een hoog tempo voor. Deze veranderingen beïnvloeden onze manier van leven, zowel zakelijk als privé. In het dagelijks leven maken we zonder veel problemen gebruik van nieuwe technische ontwikkelingen zoals tablets en smartphones, maar op zakelijk gebied blijft het lastig.

Drie tot zes maanden is ongelofelijk kort voor de toch forse investeringsvraagstukken rondom IT en de relatief lange levensduur daarvan. De onzekerheid rondom strategische investeringsbesluiten is erg hoog. Het is dan ook niet zo vreemd dat we onze heil zoeken in het outsourcen van het probleem naar derden, al dan niet in de cloud, en het toepassen van kortcylische verbeter- en ontwikkelmethoden die snelle bijsturing mogelijk maken, zoals Lean en Agile. Toch moeten we ook vooral die doorkijk naar de toekomst openhouden: wat zegt de theorie, hoe pas je die toe, wat zeggen de specialisten hierover, hoe gaan andere organisaties hiermee om, wat zijn hun ervaringen, wat kunnen we van elkaar leren?

Om dit goed te doen moeten we ons niet té veel richten op wat nieuw is en verder denken dan de huidige technologische mogelijkheden. We moeten proberen ons los te maken uit onze vertrouwde omgeving en nieuwsgierig blijven naar hoe technologische ontwikkelingen en andere megatrends de wereld veranderen. Daarnaast moeten we onszelf voortdurend één centrale vraag blijven stellen: hoe blijven we relevant?

Hans Donkers