Skip to main content

Redactioneel

Er is al zoveel over geschreven, e-business. Brengt een nummer van Compact over e-business iets nieuws onder de zon, is er met e-business überhaupt iets nieuws onder de zon?!

Het is goed dat er eens een nummer met e-business als onderwerp verschijnt. Het geeft eenieder de kans dit thema zelf te beschouwen. De gekozen onderwerpen bieden daartoe alle kans, want een breed spectrum van het ICT-landschap wordt belicht, van ICT-strategie tot het hart van de verwerking, tot de routers en de sourcecode van de programmatuur.

Maar zelfs zonder de artikelen direct te lezen is al een antwoord te geven op de vraag, of er iets nieuws onder de zon is. Dat antwoord is: Ja.

Met de komst van e-business is het ICT-landschap daadwerkelijk veranderd. Met behulp van e-business worden nieuwe kanalen ontsloten, veranderen bedrijfsprocessen en neemt de afhankelijkheid van ICT toe. Zware maatregelen zijn nodig om e-business te kanaliseren, maatregelen inzake ICT-strategie, -ontwikkeling en -beheer.

De tijd was net gekomen en is al weer voorbij, die tijd dat kosten wel zeer ruim voor de baten uit mochten lopen. De markt is weer nuchter als een Hollander, de kosten en de baten dienen weer echt tegen elkaar te worden afgewogen. Bij het neerzetten van een ICT-strategie heeft de ICT-auditor zijn plaats te nemen. Denk maar aan de kenmerkende reclame van SPOTT.nl … die al niet meer is.

Als het gaat om het ontwikkelen van e-business is de betrokkenheid van een ICT-auditor nog meer van belang. Er wordt wel weer nuchter nagedacht over te maken keuzen, maar als de keuze eenmaal is gevallen op e-business, dan moet er ook snel worden gehandeld. Continue risicoafwegingen zijn dan van belang. De ICT-auditor dient zich in dit speelveld te handhaven door in korte tijd wezenlijke input te leveren, zonder vaktechnisch tegen de lamp te lopen.

En dan is er nog het ICT-beheer. Was het voorheen zo dat een bedrijf de kwaliteit van de geautomatiseerde gegevenswerking kon verstoppen voor de buitenwereld, door batchgeoriënteerd te werken of door een medewerker te plaatsen tussen de klant en de computer, tegenwoordig is het de klant die direct de ICT-voorzieningen van een bedrijf benadert, die de koppen van computerschijven laat verplaatsen, die bandbreedte van de externe koppeling in beslag neemt. Dit vraagt om proactief beheer, niet alleen op het niveau van de infrastructuur, maar juist ook op het niveau van de applicatie.

Met de komst van e-business is de arena van de ICT-auditor spannender geworden. Het moet sneller, de complexiteit neemt toe, de effecten van een uitspraak van een ICT-auditor zijn directer waar te nemen. Wat was het vroeger toch rustig, de audit van een centrale computer met een paar terminalaansluitingen. Maar zoals toen wordt het nooit meer …

Ir. P. Kornelisse RE